rekryexpo

rekryexpo 34 12.11.2019 K un huoli omasta työttömyysturvas- ta iskee, se ei katso aikaa eikä paikkaa. Kysymykset voi- vat tulla mieleen vaikka keskellä yötä tai viikon- loppuna, se tiede- täänmyös Yleinen työttömyyskassa YTK:ssa. –Koska työttömyysturvassa on kyse toimeentulosta, huoli ei anna rauhaa ennen kuin toi- meentulosta on varmuus, työt- tömyysturva-asiantuntija Petja Eklund toteaa. Sen vuoksi YTK:ssa on asia- kaspalvelurobotti Iiris. Se on hereillä 24/7. Iiris on chatbot. Itsessään se ei tiedä mitään, sen tekoäly tarvit- see opetusta. Työttömyysturvaa koskevat lait ovat vuosikym- menten aikana muodostunut viidakko. Lakien pelkkä ulkoa osaaminen ei riitä, vaan niitä pitäisi osata soveltaa. Iiris ei lakeja sovella, mutta sen pitäisi osata tunnistaa, mikä on kysyjän huoli ja mitä hän kysyy. YTK:ssa onkin viimeisen parin vuoden aikana opeteltu opetta- maan. Iiristä opetetaan ymmär- tämään asiakkaita ja poistamaan heidän huoliaan. Se tarkoittaa, että Iiriksen opettajien on pitä- nyt osata miettiä, mitä ja miten ihmiset kysyvät työttömyystur- vasta. –Perusta on asiasanoissa, bot- tikuiskaaja ja työttömyysturva- Kati Uusitalo teksti ja kuva Hei, olen Iiris, miten voin auttaa? Bottikuiskaajat opettavat tekoälyä palvelemaan asiakkaita työttömyys- turva-asioissa.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc0MzQ4